zondag 31 augustus 2014

Back to school - Mijn studiekeuze

Bron
Ja, helaas gaat het voor mij óók beginnen; mijn opleiding. 


Vanaf morgen, maandag 1 september 2014, ga ik beginnen aan mijn opleiding tot doktersassistente! Daarom ga ik jullie vandaag alles vertellen over de opleiding zelf, waarom ik het gekozen en een paar tips en trucs voor een opleiding kiezen!





Maandag gaan we dus beginnen met een nieuw schooljaar. Nieuwe vakken, nieuwe docenten, nieuwe vriendinnen en vooral ben je een stuk zelfstandiger dan op de middelbare school. Ik ga naar het ROC in Nijmegen, een school die 100 meter van het station afligt. Voor mij was dit de beste keuze omdat het ten eerste een goede school is en ten tweede erg dicht bij mijn woonplaats. Ik ben er namelijk met de trein al binnen 10 minuten!


Ik heb voor mijn opleiding keuze na een hele lange weg met twijfelen. Eerst wilde ik de kinderdagopvang in en wilde ik de opleiding pedagogisch medewerker kinderdagopvang volgen maar omdat de kinderdagopvang momenteel niet zo goed in trek is op de banenmarkt ben ik verder gaan kijken voor een andere opleiding. Al vrij snel viel mijn oog op de opleiding doktersassistente. Een opleiding die tot nu toe goed bij mij past.

De opleiding is eigenlijk heel simpel: je bent de assistente van de huisarts en/of dokter. Zo heb je veel contact met de patiënten en ben je ook de eerste die de patiënten ter woord staat aan de telefoon of achter de balie. Ook geef je voorlichtingen, stel je patiënten gerust en heb je administratieve taken. Ook help je met instrumenten klaar leggen voor een onderzoek van een patiënt. Je plant het spreekuur in en luistert tevens naar de ernst van de klachten, zorg je voor correspondentie en verwerk je de medische gegevens van een patiënt. Verder kun je zelfstandig medische deelhandelingen uitvoeren zoals bijvoorbeeld bloeddruk meten, urineonderzoek uitvoeren en zwangerschap, bloedsuiker- of cholesterolgehalte bepalen. 

Als Doktersassistent kun je aan de slag bij een huisartsenpraktijk, in een polikliniek, in laboratoria of in een verpleeghuis. Ook kun je in een asielzoekerscentrum werken.

Welke opleiding ga jij doen?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.