zondag 3 augustus 2014

Knor Knor - Mijn pestverhaal


Pesten, treiteren, plagen, irriteren, hoe je het ook wilt noemen, helaas heb ik het meegemaakt.


Mijn pestverhaal – door Annemae Schoonenberg

Ik denk dat iedereen wel eens te maken heeft gehad met pesten. Misschien je buurmeisje die je uitscheld, je klasgenoot die iedere keer al je langsloopt een voet uitsteekt zodat je valt, er zijn vele soorten.

Zelf ben ik ‘slachtoffer’, nee dat klinkt eigenlijk niet maar helaas is het wel zo, van fysiek en geestelijk pestgedrag. Ik ben geboren als vrolijk meisje, buiten veel oorontstekingen om was ik eigenlijk altijd vrolijk en gelukkig. Naarmate ik opgroeide werd ik vaker uitgescholden om wie ik was. Ik had immers een pakkende naam (Annemae spreek je uit als Annumeej) en de naam anneplee of kaassoufflé was dan ook snel bedacht. Net als Annemae naar de wc en dikke tante Mae waren niet onbekend voor mij. Ik ben een emotie eter wat inhoud dat ik als ik mijzelf slecht voel eet. Dit zijn boterhammen, crackers, zakken chips, chocolade repen, van alles. Ik kwam dan ook aardig aan. Hierdoor werd ik steeds makkelijker een doelwit voor pesters. Ik werd vaker gepest en nog vaker uitgescholden. Ik werd dik, lelijk, een varken etc. genoemd. Dit was zo moeilijk! Naarmate de jaren vorderde werd het voor mij gevoel steeds makkelijker omdat ik door het pesten een laag tot geen zelfbeeld meer had. Hierdoor was ik erg makkelijk te pakken en ging het pestgedrag van kwaad tot erger.

Op een gegeven moment kwam er naast het geestelijke gepest ook fysiek gepest en werd ik geslagen en geschopt. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee dat ik een domme actie heb uitgevoerd tegen een Pester. Hiervoor ben ik zelfs bijna geschorst geweest. Dit heeft overigens wel geholpen, alleen raad ik het je niet aan!

Ik heb zelfs door het pesten een tijd het leven niet meer zien zitten. Ik kan je vertellen, als je wereld zo klein word door het gepest en al je vrienden en vriendinnen wegvallen heb je geen andere optie. Oké, er zijn duizenden andere opties, maar voor mij was dit een van de makkelijkste en snelste opties. Ik krijg kriebels als ik hoor dat mensen zelfmoord hebben gepleegd vanwege hun problemen. Ik had die gedachtes ook en wat ben ik blij dat het mislukt is zeg!

6 jaar later, het pesten is ‘ge-eindigt’ toen ik 12 was: ik word in mei 16, kan ik je vertellen dat ik het er nog steeds moeilijk mee heb. Ik ben nog steeds ‘dik’ maar heb er vrede mee. Ik zit met de jaren steeds minder met mijzelf in de knoop en leer het verleden steeds meer te accepteren.


Mijn levens quote: ‘Leef het leven of het leven leeft jou’.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.