donderdag 23 juli 2015

Review | 'Ik was 12 en fietste naar school'

Een tijd geleden kocht ik heel impulsief een boek via marktplaats. Ik was €2,50 kwijt wat natuurlijk voor een boek echt een koopje was. De rede dat ik het boek kocht was omdat ik de zin '80 dagen in de kelder van Dutroux'. Deze zin sprak mij enorm aan waardoor ik dacht. 'hey, dit boek moet ik echt lezen!'.

Ik was 12 en fietste naar school
Sabine Dardenne is een 15 jarig meisje wat op 28 mei 1996 op klaarlichte dag word ontvoerd door de 40 jarige Marc Durtoux, een belgische misdadiger. Vervolgens word zij 80 dagen lang opgesloten in een kleine kelder in het huis van Dutroux waar zij dagelijks word misbruikt en verkracht. Op 15 augustus 1996 word zij na 80 dagen, samen met Laetita Delhez, bevrijd door de Belgische politie. Sabina is, samen met Laetita, de enige overlevende van Dutroux.

Sabine Dardenne
Sabine Dardenne, geboren op 28 oktober 1983 te Doornik (België), is een van de slachtoffers van Marc Dutroux. Samen met nog 5 andere meisjes, waarvan er in totaal 4 overleden zijn gevonden, is zij ontvoerd, gegijzeld, misbruikt en verkracht terwijl zij 80 dagen lang opgesloten in de kelder in het huis van Dutroux.

Sneak preview
Die bewuste dag ging ik naar school met een rapport dat was ondertekend door mijn moeder, maar waarop een onvoldoende voor wiskunde stond. Het was logisch dat ze dachten dat ik was weggelopen, in dergelijke gevallen is dat het eerste wat bij de betrokkenen opkomt. Vervolgens verwacht men dat er losgeld wordt gevraagd: de telefoon van het getroffen gezin wordt afgetapt en de ouders schrikken iedere keer dat er gebeld wordt. De politie heeft zelfs mijn vader verdacht! Intussen brengen de kranten in vette koppen verslag uit van het lopende onderzoek. ‘Sabine onvindbaar’; ‘Zoektocht in Rumillies’; ‘Per helikopter zoeken naar Sabine’; ‘Onderzoek levert niets op’... De rijkswacht zet een crisisteam in en maakt een telefoon - nummer bekend dat getuigen kunnen bellen, er worden aanplakbiljetten gedrukt die op muren en tegen winkelruiten worden geplakt of op straat worden uitgedeeld. Ze dreggen in de Schelde, agenten kammen zoals gebruikelijk de omgeving uit, er wordt een helikopter ingezet die over het omringende platteland vliegt, en zelfs schoolkinderen nemen aan het onderzoek deel door bosjes en braakliggende terreinen af te speuren. Honderden automobilisten plakken de opsporingsberichten tegen de ruiten van hun auto. Honderdvijftig agenten en honderdzestien soldaten nemen aan de zoektocht deel, zonder resultaat. Er is tachtig dagen naar me gezocht. De foto van mij als scholiere hing op alle muren van mijn land, en zelfs in het buitenland.

Vanaf toen maakte ik deel uit van een treurige reeks jonge en oudere meisjes die in België zijn verdwenen. Julie Lejeune en Mélissa Russo. Samen verdwenen op 24 juni 1995, acht jaar oud. An Marchal en Eefje Lambrecks. Samen verdwenen op 23 augustus 1995, zeventien en negentien jaar oud. Sabine Dardenne. Verdwenen, alleen, op 28 mei 1996, twaalfenhalf jaar oud. Laetitia Delhez. Verdwenen, alleen, op 9 augustus 1996, veertienenhalf jaar oud.

Mijn mening
Ik was enorm verbaasd over hoe 'goed' dit boek eigenlijk is. Ik had het namelijk in 1 week tijd al uit. Normaal gesproken lees ik een paar pagina's per dag maar bij dit boek waren dit hele hoofdstukken. Het boek is zo gedetailleerd geschreven dat je de emoties van Sabine enorm goed kan voelen. Het laat je het boek totaTen eerste vond ik het boek enorm goed geschreven. Ze verteld haar verhaal duidelijk, gedetailleerd waardoor je geheel word 'meegezogen' in het verhaal. Zelf beleefde ik het boek geheel als Sabine en voelde ik haar pijn en verdriet intens.  Doordat het een vrij heftig boek is zou ik het niet zo snel lezen over de 16 jaar oud. Het boek is een heel heftig en intens boek waarbij je geheel wordt meegesleept in de gevoelens van Sabine. Ook beleef je de 80 dagen geheel als Sabine doordat ze haar verhaal vrij gedetailleerd verteld. Het boek sleept je enorm mee en laat je zowel lachen als huilen.

Beoordeling

★★★★☆

2 opmerkingen:

1. Eerlijk gezegd vond ik dit boek behoorlijk 'saai'. Ik vind het cru om te zeggen, omdat het echt afschuwelijk is wat ze mee gemaakt heeft. Absoluut respect voor Sabine dat ze een boek er over geschreven heeft... Maar ik vond het eigenlijk echt geen goed boek! :-)

BeantwoordenVerwijderen