zondag 31 januari 2016

Lief dagboek #3 | Het leed dat verstandskiezen heet

Deze foto is twee dagen na het trekken van mijn verstandskiezen getrokken, wat was ik blij dat ik kon lachen! Inmiddels is het lachen me alweer vergaan en gaat het toch minder goed dan wat ik had verwacht, helaas. 

Lief dagboek,

Op het moment dat ik dit schrijf is het maandag 25 januari, 6 dagen na het trekken van mijn verstandskiezen. De dag van het trekken van mijn verstandskiezen was chaotisch. Ik zat met enorme nerveusheid te wachten op de kaakchirurg toen ik mijn oma op de spoedeisende hulp zag binnenkomen. Gelukkig wel met de rolstoeltaxi in plaats van ambulance maar toch, de schrik zat er in. Zeker toen ik werd geroepen door de kaakchirurg en ik mijn oma moest 'achterlaten op de spoedeisende hulp. Het trekken van mijn verstandskiezen ging een stuk vlotter dan gedacht en 45 minuten later stond ik met twee getrokken tanden weer buiten.

De eerste twee dagen ging het zo enorm goed! Ondanks dat mijn ontbijt, lunch en avondeten uit soep, vla, water en pudding bestonden met een tablet hier en daar ging het redelijk. Ik had weinig pijn, natuurlijk ook door de paracetamol, maar ik voelde me goed en was blij dat ik de stap om ze eruit te laten halen had genomen. Op dag 3 dacht ik dat het beter ging en begon ik ook wat zwaarder te eten (boerenkool met spekjes). Ik merkte wel direct dat het eten van de spekjes lastiger was dat ik dacht. Ook het spoelen van mijn mond en tandenpoetsen waren zwaar en deden pijn. Ik merkte dat door het zwaarder eten, het veelvuldig spoelen van mijn mond en tandenpoetsen om ontstekingen te vermijden dat mijn hechtingen losser zaten. Zeker toen ik afgelopen zaterdag na het eten mijn mond spoelde en ik ineens mijn hechting zag wegspoelen, to much info, sorry!

Inmiddels zijn mijn hechtingen dus eruit en is de wond open. Hierdoor gaat eten, soms drinken, erg moeizaam. Zelfs de lichtere voedingen zoals een krentenbol, vla met hagelslag of een boterham zonder korstjes zijn pijnlijk om  te eten. Eigenlijk begin ik dus weer van vooraf aan... het is momenteel niet anders. Ik hoop in ieder geval dat het wondje goed kan helen en ik snel weer wat anders kan eten.

Over 4 weken worden mijn andere twee verstandskiezen eruit gehaald. Ik ben benieuwd hoe het dan verloopt..

2 opmerkingen:

  1. Oei dat lijkt me heel pijnlijk! Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk heb je er nu al wat minder last van? Ik heb zelf ook alle 4 mijn verstandskiezen in 2013 weg laten halen. Bij mij ging het de eerste keer erg goed, niet echt ergens last van, als af en toe wat pijn en wat moeilijker en langzamer kunnen eten. Zeker geen zware dingen gegeten de eerste 4 dagen ongeveer. De 2e keer was echter een ramp. Mijn gezicht was blauw en dik en de pijn was deze keer ook erger. Die keer heeft het helaas ook wat langer geduurd.

    Heb je ze laten trekken of wegsnijden? Ik wens je alvast heel veel succes met je 2e afspraak, hoop dat het meevalt!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.