zondag 28 februari 2016

Lief dagboek #4 | Welkom op de polikliniek



Hoi! We zijn alweer beland in nummer vier van mijn lieve online dagboek. De afgelopen week ben ik een dagje vrij geweest en heb ik vier dagen stage gelopen in het ziekenhuis. Een mooi momentje om de eerste week van mijn stage door te nemen en jullie te vertellen hoe het is gegaan.

Lief dagboek,

Het is zes uur in de ochtend. Ik schrik wakker van het geluid van mijn wekker. Ik zet mijn wekker uit en ga rechtop in mijn bed zitten. Yes, mijn eerste stage dag, ik heb er zin in! Ik ga naar de badkamer, poets mijn tanden en doe mijn haar. Vervolgens kleed ik me aan en maak ik mijzelf op. Eenmaal beneden smeer ik brood en maak ik een ontbijtje voor mijzelf. Rond 10 over 7 trek ik mijn jas aan, pak ik mijn tas en loop ik naar de bushalte. De bus is redelijk druk omdat iedereen naar zijn of haar werk gaat. Ik wurm mezelf tussen de mensen in de bus en neem plaats op een stoel.

Ik stap de bus uit en wandel in ongeveer 10 minuten naar mijn poli toe. Samen met een collega loop ik naar een andere afdeling om mijn badge te activeren zodat ik mijn 'pak' kan ophalen. Ik geef mijn maten door, houd mijn badge voor de scanner en er komt een pak uitgerold. Ik ben zo blij als een kind als ik mijn pak aantrek en de badge opspeld :-)!

Mijn eerste stagedag begint al goed. Het spreekuur is redelijk druk. Ik meld alle patiënten aan op de polikliniek en laat ze plaats nemen in de wachtkamer. Twee spreekuren lopen bijna 2,5 uur uit doordat er twee artsen met spoed worden weggeroepen naar de operatie kamers. Hmm.. hoe gaan we dit oplossen? Een collega en ik overleggen met de andere gynaecologen of er iemand kan invallen om de patiënten te zien. Helaas is iedereen erg druk bezig en kan niemand de spreekuren overnemen, helaas. Een voor een vertellen we de patiënten dat het spreekuur flink uitloopt. Sommige patiënten willen een nieuwe afspraak maken en sommige willen wachten. Naarmate de tijd dat de patiënten langer moeten wachten word het wat onrustig in de wachtkamer en merk ik dat een aantal patiënten geïrriteerd worden. Ik bied ze een plaats aan in een van onze verpleegkamers om te liggen. Dit is voor de patiënt een stuk prettiger dan zitten in een overvolle wachtkamer.

Naarmate de week verstrekt gaat het steeds beter. Ik leer mijn collega's, de artsen en de polikliniek stukje bij beetje beter kennen. Naast mijn taak om de kamers te poetsen en te helpen bij het aanvullen van de spreekkamers mag ik ook vaker de patiënten aanmelden. Ook mag ik de spreekuren voorbereiden, uitslagen ophalen, dossier wegbrengen en stickers uitprinten. Ik merk dat ik het werk steeds leuker ga vinden omdat ik steeds meer leer en mag doen.

Afgelopen donderdag had ik een kort gesprekje met mijn stagebegeleider over de afgelopen dagen. Ze vertelde me dat ze merkte dat ik het leuk vond en geïnteresseerd was maar ook dat ze merkte dat ik snel in paniek schoot en bang was op fouten te maken. Dit klopt inderdaad, wat grappig dat ze dat na 3 dagen stage al ziet! Ik bespreek de planning voor komende week met haar en geef aan wat ik prettig vind en wat niet.

Op naar weer een nieuwe week stage!





4 opmerkingen:

  1. Spannend, eerste weekje stage! Je komt ook wel lekker enthousiast over :D ik snap dat je bang kan zijn om foutjes te maken, vooral omdat het om zorg en mensen gaat, maar daar leer je ook weer van. Dat je stagebegeleider je zo goed in kan schatten laat ook al zien dat je een goede stageplek te pakken hebt. Nog heel veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enorm spannend! Ik vind 'mijn' poli ook enorm leuk dus dat scheelt. Gelukkig weet mijn stagebegeleidster mijn valkuilen haha. Dankjewel! X

      Verwijderen
  2. Oh wat gaaf en spannend ! En natuurlijk ook spannend dat je gelijk met je neus in de drukte valt. Heel veel plezier en succes de komende tijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zien had! Gaaf zeg! En dat ze je valkuilen nu weet ik allemaal maar fijn! Daar heb je zoveel profijt van! Succes met je stage!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.