zaterdag 9 april 2016

Wat mijn werk zo leuk maakt





Door Nina - Vandaag wil ik graag vertellen wat ik nou zo leuk vind aan het werk dat ik ga doen. In vorige artikelen heb ik wel vaker laten vallen dat ik een opleiding doe voor verpleegkundige, maar hier vertel ik mijn redenen!




Dankbaarheid

In mijn stageperiodes heb ik kunnen werken als een verpleegkundige. Dit was een hele mooie ervaring. Mijn eerste stage was in het verzorgingstehuis, waar ik dementerenden verzorgde en begeleidde. Iets wat ik daar merkte was dat al deze zorgvragers mijn naam niet wisten, maar wel mijn gezicht. Elke keer als ik kwam kreeg ik een vriendelijke of vrolijke begroeting als ik ze wakker maakte of binnenkwam voor een avonddienst. Zo had ik een zorgvrager die een keer moest plassen. Deze zorgvrager kan dat niet zelfstandig en daarom moet diegene geholpen worden. Toen ik naast haar zat tikte ze zachtjes op mijn schouder en fluisterde in mijn oor dat ze moest plassen en of ik haar daar mee wilde helpen. Natuurlijk wilde ik dat. Toen ik haar had geholpen en zij weer aan de eettafel zat, bedankte ze me voor de goede hulp. Zo heb ik nog meer voorbeelden, maar dit is er een van.

Verpleegtechnische vaardigheden

Steunkousen, injecties, vitale functies, katheteriseren... Zoveel verpleegtechnische handelingen om te leren en te doen. Dat houdt nooit op. Ik vind het heel leuk om dit soort dingen uit te voeren, zoals injecties geven. Van veel mensen hoor ik dat ze dat niks vinden, maar ik vind dat leuk. Het idee dat je mensen helpt en invloed kan hebben op bepaalde keuzes (krijgt deze persoon nu wel de goede medicatie, waarom is dat been nu zo dik, moet ik daar de arts voor bellen, etc.) voor de zorgvrager. Hierbij kan je levens redden. Soms ook niet. Maar als goede verpleegkundige sta je klaar voor je zorgvrager en door goede observatie kom je al een heel eind!

Gezelligheid

Ook al moet je je werk doen, gezelligheid is er vrijwel altijd. Een praatje tijdens het wassen, lekker kletsen onder het ontbijt, grapjes kunnen maken... Dat hoort er ook bij, aandacht voor de zorgvrager. Het kan wel eens gebeuren dat iemand boos wordt, het er niet mee eens is of gewoon iets wat de sfeer bederft. Dat kan gebeuren, en zo'n situatie moet opgelost worden. Maar buiten dat... Met een leuk team is de gezelligheid sowieso al groot.

Sociaal

Op mijn tweede stage, dit was in de gehandicaptenzorg, werd ik zelf meer sociaal. Ik kon al kletsen met zorgvragers, maar met familie en vrienden was dit voor mij vrij moeilijk. Op de tweede stage kon ik met iedereen wel overweg en vond ik dat heel gezellig. Je komt soms wel eens moeilijke mensen tegen, maar dat gebeurt vaker, en om je dan netjes op te stellen is ook niet moeilijk. Wel vind ik het leuk dat ik dan van familie en vrienden complimenten krijg over dat ik bijvoorbeeld een kast heb opgeruimd waarvan de zorgvrager de kleding er altijd uit trekt, of dat ik elke avond netjes in de map van een zorgvrager schrijf van wat diegene die avond heeft gedaan...

Om 7 uur op je werk staan, voor mensen zorgen die het zelf niet meer kunnen, dankbaarheid ontvangen en geven, respect tonen, van een avonddienst op een ochtend dienst, bloed of braaksel opruimen, mensen troosten, mensen kalmeren... enz.

Er zijn altijd nadelen en voordelen in een vak. Maar ik vind dit zulk dankbaar werk, dat ik met alle problemen die zich voorkomen, goed of slecht, ik er voor de mensen wil zijn!

Ik hoop dat jullie dit een leuk artikel vonden!

Groetjes,
Nina

1 opmerking:

  1. Mooi om te lezen! je wordt vast een goede verpleegkundige, met hart voor de mensen!
    liefs sabina

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.