zondag 29 mei 2016

From Fat To Fantastic | Gezond en minder gezond










Wat is gezond en wat kun je beter laten tijdens het afvallen? In dit artikel vertel ik er meer over. Ik vertel wat goed en wat minder gezond voor je is en geef hierbij ook kleine tips. Enjoy!




Dranken
Een van de minst gezonde dingen om te drinken als je wilt afvallen zijn frisdranken. Vooral doordat er enorm veel suiker in zit is het slechter voor je. De grootste boosdoeners zijn cola en energydrank. Hier zitten per glas zes tot zeven (!) suikerklontjes in. Ook sappen zoals sinaasappelsap of appelsap, zijn, ook al klinken ze erg gezond, bom vol met suikers. Het is daarom beter om water, koffie en thee te drinken. Vooral groene thee en fruitthee is erg goed voor je. Wel zonder suiker natuurlijk ;-). Water is altijd goed, vooral omdat het dorstlessend, gezond en gratis is.


Groente en fruit
Het belangrijkste van groente en fruit is de versheid. Het is altijd het beste om groente en fruit vers te kopen omdat ingeblikte of verpakte groente en fruit vaak suikers, veel E nummers en soms zelfs chemica bevatten om de groente en fruit lang te kunnen bewaren. Vooral groente zijn een essentieel onderdeel van je maaltijd. In combinatie met fruit, (havermout), water/melk/yoghurt kunnen groente ook een goed gevulde shake worden. De havermout kan de shake wat dikker maken waardoor je het meer kan lepelen en het meer een bite krijgt. Vaak proef je de groente niet door de zoetheid van het fruit en krijg je ongemerkt dus veel meer groente binnen dan dat je denkt! Ideaal!

Vooral komkommer, advocado, sinaasappel, aardbeien, banaan, spinazie, paksoi en rode biet zijn veel gebruikte groenten en fruitsoorten voor in een smoothie.



Brood, crackers en havermout
Het eerste wat mensen die willen afvallen doen is stoppen met brood eten. Dit omdat er veel koolhydraten zitten in brood. Niet doen! Brood heeft dan wel veel koolhydraten, maar bevat ook een jodium en zouten. Dit zijn voedingsstoffen die erg belangrijk voor je zijn. Natuurlijk zijn er soorten brood die beter voor je zijn zoals rogge-, volkoren-, of meergranen brood. Een goede vervanger van brood zijn rijstewafels, crackers (het liefst meergranen of met verschillende granen) en havermout.

Vlees en vis
Te vaak en te veel vlees eten kan je erg gaan tegen zitten. Bovendien is het ook helemaal niet nodig om veel vlees te eten. Ongeveer 100 - 120 gram vlees per persoon is al genoeg. Als je een gezonde keuze wilt maken kun je het beste gaan voor kipfilet,  biefstuk, varkenshaas of hamlappen. Bewerkt vlees zoals hamburgers en worstjes bevatten vaak veel zouten. Als vervanger van vlees doen eieren het goed! Maak bijvoorbeeld eens bami zonder kip, maar gooi er 2 of 3 eieren doorheen. Zo eet je een keer een avondmaaltijd zonder vlees, maar krijg je toch je eiwitten binnen.

Het is algemeen bekend dat vis veel omega 3 bevat en dus erg goed voor ons is. Denk hierbij aan een een stukje kabeljauw met groenten en rijst of garnalen met tagiatelle. Erg voedzaam, lekker en verstandig om minimaal 1 keer per week te eten. Vooral tonijn en zalm zitten vol met omega 3.



Snacks
Natuurlijk is het ook helemaal niet erg om een keer te snoepen of te snacken. Een bakje chips of een stukje taart mag best! Je moet jezelf immers toch een keer verwennen na al dat gezonde ;-). Als je zin hebt om een keer hartig te snacken zijn ongezoute noten zoals pistachenoten, amandelen of hazelnoten. Meer trek in iets zoets? Pure chocolade met 70% cacao of rozijnen zijn zoet en helemaal niet zo slecht voor je!




Benieuwd naar de andere From Fat To Fantastic artikelen? Bekijk hier de overige artikelen!

3 opmerkingen:

  1. Goede tips! Mijn moeder is laatst met weight watchers begonnen en schrok heel erg over de hoeveelheid punten van cranberry sap...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.