zondag 11 september 2016

Het combineren van mijn studentenleven

Je kent het vast nog wel (van vroeger), je bent een drukke student in een bruisende stad, een borrelavond is een avond die je het liefste niet té vaak wilt overslaan om nog maar te spreken over je thuis studie-uren die je eigenlijk alleen maar spendeert aan het kijken van je favoriete series op netflix. Hoe combineer je dat nu met elkaar?

Het combineren van een druk studentenleven is ten eerste niet moeilijk, maar moet wel gebeuren. Het is natuurlijk geen must, maar om mijn hersenen levendig te houden heb ik het nodig. Altijd maar in de studie boeken werkt voor mij averecht: ik word er moe, chagrijnig en geïrriteerd van. Daarom heb ik verschillende manieren om mijn studentenleven te combineren met leuke dingen zoals etentjes, dagjes weg en gezellige avondjes.

Plan je leuke avondjes of dagjes 

Niks is vervelender dan er op een avond achter komen dat je nog moet studeren voor dat tentamen van de volgende dag (helaas iets té vaak voorgekomen!). Daarom werkt het voor mij het beste om leuke avondjes en dagjes van tevoren te plannen. Ik spreek vaak af met vriendinnen of met familie om even het dorp in te gaan, een hapje te eten of om een dagje weg te gaan. Door te plannen weet ik precies wanneer ik minder of meer tijd heb om te leren voor een tentamen of het maken van verslagen. Als ik op een vrijdag avond besluit om de stad in te gaan, weet ik dat ik vrijdag middag nog moet studeren of zaterdag morgen maar beter niet kan uitslapen.

Benut je tijd tot het maximale

Om leuke dingen te kunnen doen naast mijn drukke studie is het belangrijk om de tijd om te leren, verslagen te maken en andere schoolzaken te regelen goed te benutten. Door de tijd die ik heb goed te benutten, heb ik meer tijd om leuke dingen te doen. Ik leg daarom wat vaker mijn telefoon aan de kant, zing ik niet urenlang mee met de muziek, maar ga ik er even flink tegen aan. Doordat ik druk bezig bent vergeet ik vaak de tijd en ben ik niet bewust van mijn omgeving. Hierdoor kan ik mij volledig focussen op mijn studiewerk.

Neem eens een momentje rust 

Ik merk al snel aan mijzelf wanneer de druk van school mij teveel word. Meestal krijg ik dan last van flinke hoofdpijn en word ik erg chagrijnig (dit komt gemiddeld 3 tot 4 keer per maand voor). Soms raak ik zelfs in een neerwaartse spiraal. Op momenten als die probeer ik een momentje (of meerdere) rust te nemen. Ik ga vaak wat langer douchen en maar er een luxe douche van. Ook ga ik vaak in bed liggen met muziek of kijk ik even een aflevering van mijn favoriete serie.

Het belangrijkste van het combineren van mijn drukke studie is dat ik plezier heb in het volgen van mijn studie. Daarnaast geniet ik enorm van de kleine dingen om mij heen die mij rust kunnen geven. 

Hoe combineer jij je studie met je vrije tijd? 

1 opmerking:

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.