maandag 10 april 2017

Bullet Journal


De laatste tijd heb ik er een nieuwe verslaving bij. Ik had al een verslaving voor chocolade, pasta's en de lente, maar sinds kort is daar ook het bullet journalen bij gekomen. Een combinatie van al mijn favoriete organisatie punten zoals lijstjes, kolommen, tekeningen en dat alles in één notitieboek.

WAT IS BULLET JOURNALEN?

Bullet journalen is het bijhouden van allerlei dingen in een notitieboek. Waar je normaal losse lijstjes zou maken voor je boodschappen, ideeën voor je blog of een to-do list, combineer je ze nu in een notitieboek. Zo heb je altijd alles gebundeld en netjes georganiseerd in een notitieboek. In die video hieronder worden de basis van het bullet journalen uitgelegd.


BENODIGDHEDEN

Mijn bullet journal zit in dit toffe notitieboek van de HEMA. Het is een A5 formaat, wat dus iets kleiner is dan een A4-tje. Voor mij de ideale maat voor een bullet journal, niet te groot en niet te klein. De bladzijdes zijn wit en gelinieerd.


De basis benodigdheden voor bullet journalen zijn:
  • Een pen 
  • Een potlood
  • Kleurpotloden
  • Gum
  • Puntenslijper
  • Correctievloeistof of correctieroller
Zo nodig:
  • Geodriehoek of liniaal
  • Washi tape
  • Stiften
  • Marker

BASIS

De eerste twee (of misschien drie) pagina's  van je bullet journal worden de index pagina's, een soort inhoudsopgave. Hierin ga je, nadat je een pagina hebt gemaakt, bijhouden waar je deze pagina kan vinden. Sommige vinden het fijn om te starten met een jaaroverzicht, andere niet. Het belangrijkste van je bullet journal is dat je hem naar jou stijl vormgeeft. 





Het is wel handig om iedere maand te starten met een maandoverzicht. Je maakt een lijst van alle dagen van de maand of een kolom van de maand. Kies wat jij het fijnste vindt. Het fijne aan een maandplanning is dat je al je afspraken, gebeurtenissen en reminders hierin kan zetten. Aan de andere kant van de pagina kan je een lijst maken van taken. 





Ik vind het fijn om vervolgens na mijn maand overzicht een weekoverzicht te maken. Aan de linkerkant maak ik een kolom van de week met daarin taken en afspraken die ik heb. Aan de andere kant heb ik een habit tracker, een spread over wat ik die week ga eten en vaak nog een kort takenlijstje voor die week.







HANDIGE/LEUKE PAGINA'S 

Naast de standaard en handige pagina's kan je je bullet journal inrichten zoals je dat zelf wilt. Denk hierbij aan pagina's om af te vinken hoever je met je Netflix serie bent, welke film je nog moet kijken of hoe je nu handig kan studeren. Ik vind het zelf fijn om een soort van categorieën te maken: Netflix series & films; actief studeren & samenvattingen van school en ga zo maar door.








Gebruik jij een bullet journal? En wat is jouw must have pagina?


2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook heel erg van dit soort boekjes. Heel leuk heb je dit gedaan :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke bullet journal heb jij gemaakt! <3

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.