maandag 17 april 2017

Levenslessen die ik van mijn opa heb geleerd



Eergisteren was het alweer vijf jaar geleden dat mijn opa overleed. Een moment waar ik al vijf jaar lang ieder 15 april bij stilsta, maar dit jaar nog iets meer. Dit jaar is het vijf jaar geleden en dat maakt het op de een of andere manier 'specialer'. Mijn opa heeft mij een hoop wijze woorden en lessen gegeven. Vandaag deel ik er een paar.

EEN KORT LONTJE IS NIET ALTIJD EVEN GOED

Vroeger was ik altijd snel boos, irriteerde ik me aan iedereen en vond ik alles stom. Ik kon altijd enorm snel uit m'n plaat gaan tegen mensen waardoor ik ook altijd snel ruzie had. Mijn opa leerde me dat het niet goed is om altijd een kort lontje te hebben, maar om het op een andere manier te bekijken en rustig aan te doen.


LEEF VANDAAG, MORGEN ZIEN WE WEL WEER: GENIET!

Als ik in de afgelopen 18 jaar iets heb geleerd is het wel om elke dag zoveel mogelijk te genieten. Je zal nooit weten of morgen een betere dag zal zijn, of je morgen gezonder zal zijn dan vandaag of dat je morgen niet aangereden word door een auto. Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk te genieten van alle kleine en mooie momenten in je leven. Op deze manier heb je altijd de mooiste herinneringen in je hoofd zitten en geniet je het meeste van die dag. Eet daarom gewoon dat extra bordje overheerlijke pasta op, neem een extra bolletje chocolade ijs of ga eens een keer extra langs bij een van je vriendinnen of bij je opa of oma.

OPGEVEN IS GEEN OPTIE

Als ik iets heb geleerd van mijn opa, vooral tijdens zijn ziektebed, is het wel om door te zetten in het leven. Niet zomaar opgeven omdat het niet lukt, maar vechten voor wat je lief hebt en voor wat je wilt bereiken in het leven. Door hard te vechten, tijd en vooral veel kracht te geven kun je bereiken wat je wilt.

Wat zijn wijze woorden of lessen die jij hebt onthouden van je opa, oma of ouders?



2 opmerkingen:

  1. Mooie lessen heb je geleerd van je opa, bijzonder! :) Blijft lastig, de overlijdensdatum. Bij mijn opa & oma sta ik er ook altijd even bij stil en op de verjaardag eet ik een taartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi. Zijn inderdaad wijze woorden ;).
    Mijn opa leeft nog en zegt ook vaak dat je moet genieten inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, lief! ♥
Mijn reacties modereer ik zelf. Het kan soms dus even duren voordat je je reactie online ziet staan.